magisch Ankor Wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Diana Beemster - WaarBenJij.nu magisch Ankor Wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Diana Beemster - WaarBenJij.nu

magisch Ankor Wat

Blijf op de hoogte en volg Diana

30 Juni 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Na een chille eerste dag in Siem Riep gingen we gister echt beginnen met onze toer langs de Ankor tempels. Ik heb een 3 dagen toegangspas gekocht en we vertrokken vroeg in de ochtend met 3 Engelse meiden (Net, Emily en Ella), een Camadese jongen (Matt) en een Amerikaanse jongen (Jorden) in 2 tuktuks naar een tempel en watervallen 50km verderop. We hebben eerst ruim een uur in de tuktuk gezeten en zijn langs super leuke dorpjes, prechtige reistvelden en heel veel loslopende dieren gereden. Na een uur kwamen we aan bij een vergelegen tempel die nog wel bij de Ankor hoort. De tempel was niet zo groot als de enorme Ankor Thom en Ankor Wat, maar omdat er heel weinig toeristen komen, waren de prachtige sculpturen en vormen nog heel goed intact. Nadat we hier een tijd hebben rondgelopen en ons hebben verbaasd over hoe mooi ze 900 jaar geleden die vormen in steen konden vormen. Na het warme bezoek aan de tempel was het tijd om door te gaan naar de waterval. Dit was nog een half uur rijden in de tuktuk. We reden steeds verder de bergen en de jungle in. Gelukkig werd het door de bomen meteen wel iets koeler. Om de de watervallen te komen moesten we eerst wel 2km trekken over zandpaden met grote rotsen veel bomen. Omdat we alleen maar aan het klimmen waren, was dit nog best pittig. Matt en ik gingen mega snel naar boven, maar de Engelse meiden hadden wel 20min langer nodig. Toen we boven waren hadden we dan ook voldoende tijd om hoed rond te kijken. Het water in de rivier stond nog erg laag, maar daardoor was de rivierbedding goed te zien. Dit kwam goed uit, want blijkbaar was de hele rivierbedding uitgehouwen met allemaal mooie sculpturen en hindoeïstische goden. Toen de rest was gearriveerd zijn we langs die rivierbedding naar beneden gelopen richting de watervallen. Het bleek dat deze vormen honderden meters doorgingen totaan de watervallen. Hier klommen we naar beneden om een douce te nemen onder de waterval. Helaas was het door het lage water nog niet mogelijk om ook te zwemmen, maar na de trekking met 35 graden en brandende zon, waren we wel blij dat we even konden afkoelen onder het koude water. Toen we weer waren aangekleed zijn we teruggegaan naar de tuktuk om daarmee naar het landmijnmuseum te gaan. Helaas was dit voor alle backpackers te duur om naar binnen te gaan, dus hebben we daar alleen even een latenlunch genoten om daarna zo snel mogelijk de tuktuk in de stappen, terug naar ons hostel, snel naar het zwembad. Na een laatste uur rijden met het lekkere briesje in de tuktuk, zijn we bij ons hotel zo snel mogelijk het zwembad ingesprongen. Hier waren Laura, Lisse en Marjolein ook. Zij waren net terug uit Ankor Wat. We besloten met zijn vieren een tuktuk te nemen naar Ankor Wat om daar de zonsondergang te kijken. Dit was erg mooi! De tempels van Ankor Wat zijn geweldig indrukwekken! Voornamelijk nu de zon er zo laag op scheen en de maan zichtbaar werd, zag dit er fantastisch uit. We kregen alleen we honger, dus gingen we snel terug om in de stad wat te eten bij een lokaal tentje. Het was weereens lastig uit te leggen wat we wilden, maar uiteindelijk hebben we, nadat Matt was aangesloten, toch nog heerlijk uitgebreid gegeten met zijn 5en. Toen we verder de stad in liepen kwamen we de Engelsen en Jorden nog tegen de ijszaak, waarna we met zijn alleen nog een drankje gedaan hebben. Ze hebben hier gewoon grote bier voor 50cent en een cocktail voor 1$! Om 11u ging iedereen naar bed en zijn Lisse, Matt en ik nog even doorgegaan de stad in. Hier kwamen we ook nog 2 Israëlische jongens en een Britse jongen tegen uit het hostel. Met hen en vele anderen hebben we een super chille avond gehad. Vanochtend zijn Laura, Lisse, Marjolein, Jordan en ik op de fiets gestapt naar Ankor Wat. We hebben hier alleen even snel doorheen gelopen omdat Laura en Marjolein nog 1 toren wilden zien, maar die was helaas gesloten. Morgen gaan Jordan en ik zeker terug naar Ankor Wat, want dit zag er zo ontzettend mooi uit! Maar omdat de 3 meiden al geweest waren, gingen we snel door naar een aantal kleinere tempels verder op de route. Hier zijn we ook naar boven geklommen, maar de trappen waren zo stijl dat we geen van alleen meer naar beneden durfden. Uiteindelijk achterstevoren, met de handen tegen de zijwand in langzaam, maar grote stappen naar beneden geklommen. Na deze tempel zijn we langs Ankor Thom gefietst, de op een na grootste tempel van allemaal. Hier wilden Jordan en ik echt graag heen! Maar ook hier waren de meiden al geweest, dus zijn er doorgefiets naar een 'kleinere' tempel, maar die was alsnog immens en super mooi. Na deze extreem warme, maar super mooie tempelbezoeken zijn we in de schaduw gaan lunchen bij een lokaal restaurantje. We kregen met menu in de handen geduwd, maar die voldeed niet aan ons backpackers budget. Met Laura's onderhandelingsskills hebben we uiteindelijk het eten voor de helft van de prijs gekregen en omdat dat nog te duur was, kregen we er ook nog gratis drankjes bij. Na de lunch gingen de meiden terug naar het zwembad en zijn Jordan en ik nog even de hitte in gegaan. Eerst naar een tempel op een berg met super mooi uitzicht, oa over Ankor Wat. En daarna naar de andere enorme tempel Ankor Thom. We hebben hier nog wel 2u rondgeklommen, gelopen, gedoold en wederom vol verbazing naar alle kunstwerken, torens, gezichten en gangen staan kijken.
Na Ankor Thom was het mooi geweest. We waren helemaal kapot en verbrand van zon en de warmte. Op onze mountainbikes zijn we met een gangetje van de de 30km/u terug naar huis gefiets. We haalden bijna alle auto's, tuktuks en andere fietsers in. Ik heb nog nooit een tuktuk-chauffeur zo verontwaardigd zien kijken toen wij op volle vaart langs kwamen. Die 10km met die snelheid en hitte was wel slopend, maar gelukkig konden we bij het hostel direct het zwembad in. Bij het hostel heb ik eerst nog even met een tuktuk-chauffeur gesproken, hij legde me uit hoe corrupt de staat en de politie zijn en dat zijn vriend laatst is opgepakt omdat hij negatieve dingen over de politiek had gezegd tegen een toerist.
Ik heb nog even gezwommen en daarna zijn we met zijn allen uit eten gegaan. Na het even over de markt gelopen en daarna snel naar het hostel, want morgen gaan we vroeg op om de zonsopgang te gaan bekijken bij Ankor Wat.

• 30 Juni 2015 - 23:02

Ineke:

Hoi Diana
    Het klinkt heel mooi, maar ook wel spannend.
    Leuk dat je met zoveel backpackers optrekt.

• 01 Juli 2015 - 07:34

Paul:

Diana

Die tempels moeten wel heel mooi zijn als je steeds terug gaat.
    Benieuwd naar de foto's!

Groetjes Paul