chitwan national park - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Diana Beemster - WaarBenJij.nu chitwan national park - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Diana Beemster - WaarBenJij.nu

chitwan national park

Blijf op de hoogte en volg Diana

22 Juli 2014 | Nepal, Kathmandu

Zaterdag 29 juli moest ik al om 7u 's ochtends op het busstation zijn voor mijn bus naar het zuiden, naar het national park chitwan. Ik wilde mijn gids nog even gedag zeggen, maar die was nergens te bekennen, gelukkig kwam ik hem op de weg naar de bus nog even tegen. Geen idee waar die geslapen heeft, misschien dat hij eindelijk wel geluk gehad heeft. In mijn bus naar chitwan zat nog een Belgische en Nederlandse jongen, Angelo en Raymond. Wij waren alle drie erg vroeg dus hebben mooi de beste plekjes bij elkaar uitgezocht. En dat was maar goed ook, want de busreis duurde ruim 6u dus we hebben al die tijd heel gezellig kunnen kletsen. Zij bleken en ander hotel te hebben geboekt, maar wel met precies dezelfde toer. Bij aankomst in Chitwan parkeerde de bus op een grote vlakte van zand en stenen, dit bleek het originele busstation te zijn. Hier stonden dan ook tientallen mannetjes naar ons te schreeuwen of we nog een hotel of taxi nodig hadden. Gelukkig had ik de man van mijn hotel al snel gevonden, dit was overigens een local en een van de knapste mannen die ik ook heb gezien, geen probleem om daarmee mee te gaan ^^. Angelo en Raymond konden in een mooie jeep stappen en reden direct al de andere kant op. Mijn knappe gids had alleen een motor bij zich... dus ik mocht natuurlijk weer met mijn backpack en mn handbagage, zonder helm, achterop de motor. Natuurlijk waren er geen verharde wegen, dus met de paar vingertoppen die ik over had moest ik uit alle macht proberen erop te blijven zitten terwijl hij over hoge stenen en door diepe plassen reed. Gelukkig duurde het maar een minuut of 10 voordat we er waren.
Ik kreeg een super luxe kamer met een fin en een enorm tweepersoonsbed. Die fin was ook wel hard nodig, want overdag was het daar bijna 40° in de schaduw. 's Nachts koelde het dan wel af tot een graad of 32. Die middag dat ik aankwam was ik de enige in het hotel. Ik kreeg een heerlijke lunch en daarnaast alle aandacht van de kok, die mij veel over het kastensysteem in Nepal vertelde, de manager en alle andere werknemers. Na een koude douche kreeg ik een rondleiding van mijn knappe gids door het plaatselijke dorpje met allerlei bamboe huisjes en vervolgens gingen we te voet het park in. Al direct zagen we heel veel olifanten. Blijkbaar was dat heel normaal, want toen hij hoorde dat er een neushoorn in de buurt was, gingen wij daar in volle vaart heen. In dit park loop je gewoon op enkele meters bij de wilde dieren vandaan, dus als je ze boos maakt moet je oprecht zorgen dat je heel hard kunt rennen. Aan het eind van de wandeling hebben we zelfs nog een krokodil gezien in de rivier.
Toen ik terug kwam in het hotel waren inmiddels een Nieuw-Zeelandse broer en zus aangekomen, Joe en Katie. Dit maakte het meteen een stuk gezelliger. Die avond stond ook een bezoek aan de lokale dans op het programma. We zaten in een zaal vol chinezen die er zoals normaal weer niets van snapten. Omdat de dansers veel stokken en vuur deden, was de show nog best leuk. Aan het eind van de avond werd het publiek gevraagd om op het podium te komen en mee te dansen, uit angst dat de Chinezen het podium op moesten renden zij in grote getale de zaal uit, maar Katie en ik waren gek genoeg om dat te doen.
De volgende ochtend moesten we weer vroeg ons bed uit. We gingen vandaag in een lange smalle kano je rivier op. Meteen bij het instappen zagen we al een grote krokodil aan de overkant van de rivier liggen zonnen. De helft van de boot zat weer eens vol met Chinezen die geen van allen snapten dat als je met zn allen een foto wilt maken aan dezelfde kant en dan ook nog eens half uit de boot hangt, de boot wel eens om zou kunnen kiepen. Het werd dus nog best een spannende tocht waarbij wij bij elke foto van een Chinees, en dat zijn er veeeeel, moesten tegenhangen om geen krokodillenvoer te worden. Na een tijdje varen legden we ergens langs de kant aan. Vanaf daar gingen we wandelen door de jungle vol tijgers, olifanten en neushoorns. We kregen per dier nog even een korte uitleg wat je moest doen als ze echt achter jou aan kwamen en daarna gingen we wandelen. Al vrij snel zagen we heel veel mooie herten. Later zagen we een enorm nest van een soort van wild zwijn. Dit wilde zwijn zagen we later ook tussen de bomen. En even verderop hebben we zelfs vele apen gezien. Ook zagen we veel olifanten sporen, maar ben toch blij dat we niet op 3m van een wilde olifant zijn gelopen. Onze mooie wandeling eindigde bij een olifanten centrum waar allerlei kleine olifantjes los liepen die je kon zien zwemmen en soms zelfs aanraken. Kleine olifantjes zijn trouwens nogsteeds groter dan ikzelf, dus als ze te dichtbij komen doe je alsnog wel een paar stapjes naar achter.
Toen we dit gezien hadden gingen we terug naar het hotel. Naast het hotel was blijkbaar een plek waar olifanten werden gewassen in de rivier met krokodillen. Tegen een kleine betaling kreeg je een zwemvest aan en mocht je op de rug van de olifant zitten terwijl hij met zijn slurf water over zijn hele lichaam spoot. Zo'n slurf kan echt heel veel water opnemen, dus je werd wel goed nat daar. Na het wassen probeerde elke olifant de mensen van zijn rug te gooien en als je probeerde te blijven zitten werd het een soort van rodeo. Na dit avontuur kregen we lunch waarna we even mochten rusten. Die temperatuur daar was zo hoog dat je na een tijdje ook wel heel blij was om even weer te douchen en op bed te liggen. Na een pauze mochten we op een olifant rijden. Ze hadden een soort vierkante rekjes op de ruggen van de olifanten gebonden waar met zijn 4en in kon zitten. Ik zat gezellig met Katie en Joe en dan nog met een chinese vrouw. Ze stak al snel tegen de zon een paraplu op die in Katies oog en mijn achterhoofd terecht kwam, maar geen sorry. Mijn beeld over Chinezen begint nu wel een beetje te veranderen, sorry Momoo en anderen.. in het begin was het nog wel spannend, we staken een aantal vrij diepe rivieren over waarbij het water tot over de buik van de olifant kwam. Maar het lopen ging echt heel langzaam, dus het werd vrij saai, ook omdat we geen dieren zagen. Totdat we na een tijdje een neushoorn in de rivier zagen eten. We konden echt heel dichtbij komen, dat was zo vet. Later tijdens de rit hebben we nog een paar herten gezien, een paar heel mooie en grote insecten en nog 2 neushoorns! 's Avonds heb ik met Katie en Joe nog gezellig wat gekaart, dit keer gelukkig niet weer een vorm van pesten. Zij konden tenminste klaverjassen en ze hebben mij een heel leuk, maar moeilijk, spel geleerd: 500.
De volgende ochtend was het avontuur alweer voorbij en werden we op de bus gezet naar Kathmandu. Gelukkig zaten Angelo en Raymond ook in deze bus! Ook zat er nog een Nederlandse jongen in, Jos. Hij heeft 2 maanden vrijwilligerswerk gedaan in chitwan en bij een familie gewoond. Er leuk om te horen welke woorden en gebruiken hij daar geleerd heeft.

Na 6u rijden kwamen we aan in Kathmandu. Jos en ik gingen naar hetzelfde hostel. Even opfrissen en daarna maar even lunch halen in de stad. We hebben ook nog even geshopt, want ik had na 2 versleten broeken toch echt een nieuwe nodig. Toevallig kwamen we in een winkeltje in Kathmandu Isma en Jenna weer tegen. Bij het volgende winkeltje zag ik een leuke broek hangen. Blijkbaar was dit niet helemaal mijn pasvorm, want zelfs de XXL zat nog te strak om mn bovenbenen, terwijl de pijpen al als een bruidssluier meters over mn voeten hingen. De meneer van de winkel vond het blijkbaar nodig mij te attenderen op het feit dat ik veel te dik was en toch echt eens een keer wat aan sport moest gaan doen. Hij vroeg vervolgens ik in staat was om mijzelf op te drukken van de grond. Toen ik zei dat me dat prima 30x lukt keek hij wat verbaasd, waarop Jos heel bijdehand voorstelde dat de winkelier en ik een wedstrijdje opdrukken moesten doen. Blijkbaar durfde hij dat toch niet. Wel probeerde hij mij na dit vreemde gesprek nog andere broeken te verkopen, bijzonder. Die avond hebben we met Angelo, Raymond, Katie, Joe en Jos heel gezellig een heerlijke hamburger gegeten. Wat smaakt dat lekker zeg na al die vegetarische rijstgerechten, die overigens ook heel lekker zijn.
De volgende dag, het was inmiddels alweer dinsdag, hadden Jos en ik een ontbijtje in het zonnetje op het dakterras van ons hostel. Daarna zijn we met Angelo en Ray naar een oud plaatsje in de buurt van Kathmandu gegaan, Patan. Hier waren veel mooie oude gebouwen en tempels, maar tegen lunchtijd waren we wel uitgekeken. We hebben er nog even geluncht in een lokaal tentje met alleen een nepalese kaart en aangezien hun letters niet leesbaar zijn voor ons was het een grote verassing wat we kregen. Uiteindelijk was het een soort brood met aardappel erin en een pittige kikkererwtensausje om het brood in te dopen. Daarnaast kregen we een lekker glas met een soort kokosmelk, geslaagde lunch dus.
Daarna besloten we een taxi terug te nemen naar een bijzonder plein in de buurt van ons hostel. Op elk plein of voor elk bijzonder gebied moet je als toerist entree betalen, maar tot nu toe was onze truc om niet de hoofdingang te nemen maar om via allerlei zijsteegjes alsnog binnen te komen. Dit ging altijd bijzonder goed. Tot op de plein. Bij het uitstappen uit de taxi kregen Angelo en ik de gebruikte tickets van 2 Nederlandse meiden in onze handen gedrukt, maar daarmee konden we natuurlijk niet zomaar naar binnen. Wij zijn dus weer met zij 4en helemaal omgelopen naar een andere ingang, maar ook hier stond een wachtpoortje. Toen begon het. De jongens wilden niet betalen dus we liepen langs het poortje. Ray en Jos liepen al ver voor Angelo en mij en wij zagen dat een bewaker en een agent achter ze aankwamen. Achter hun rug langs vluchtten Angelo en ik het plein op. Wij keken even bij de souvenirs en zijn daarna doorgelopen. Er kwam na een tijdje nog wel een agent om onze tickets vragen, maar we konden gelukkig die van de meiden laten zien. Ray en Jos waren inmiddels verdwenen.
Op het plein stond een tempel met daarin een 9 jarig meisje die die mensen als god zagen. Dit meisje zat opgesloten op een zolderkamer en mocht hier 1x per jaar uit en dan werd ze door de stad gedragen. Ze mag namelijk de grond niet aanraken. Pas als ze ongesteld word mag ze eruit en terugkeren naar haar ouders. Dan wordt er weer een nieuwe baby gekozen tot god die met volle maan geboren wordt, koeienogen heeft en een mooie gladde huid. Ik vond het maar zielig.
Na deze tempel zijn we doorgelopen over het plein waar we gelukkig Jos en Ray ook tegenkwamen. Blijkbaar waren zij met geweldige smoezen toch langs de bewaking gekomen. Later hebben Ray en Angelo voor nog geen euro hun haar laten knippen bij de plaatselijke kapper. Onderweg kwamen we ook langs een kleuterschool. We vroegen of we even naar binnen mochten. In het begin waren de kinderen heel terughoudend, maar uiteindelijk wilden ze allemaal met ons op de foto en een high five geven. Dat was echt geweldig. De school was toevallig uit, dus toen wij vervolgens doorliepen richting ons hostel bleven die kinderen naast ons lopen en naar ons zwaaien en vragen om foto's.
Onderweg vonden we ook een brillen winkel. Angelo en ik gingen maar eens vragen hoeveel een bril hier kostte. Uiteindelijk heb ik voor ongeveer 20 euro een polaroid zonnebril en een raybanbril op sterkte gekocht.
's Avonds hebben we nog even met Ray, Angelo, Jos en 2 Engelsen uit mijn hostel een heerlijke curry gegeten bij een lokaal tentje. Na het eten was het nog super gezellig bij het hostel. We hebben nog een paar biertjes gedaan met een man of 20 van het hostel. Om een uur of 11 was er heel hard live.muziek te horen. Een Engels en Nederlands meisje en in besloten het geluid maar te volgen en kwamen uiteindelijk uit in een of andere club met allemaal rijke mensen op de de bovenste verdieping van een gebouw. Helaas is elk feest hier om 12u 's nachts afgelopen, dus toen konden we gaan slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Diana

Nu op vakantie in nepal

Actief sinds 08 Juli 2014
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 12750

Voorgaande reizen:

04 Februari 2017 - 12 Februari 2017

Damus 1 in Argentinië

08 Juni 2015 - 25 Juli 2015

Zuid-Oost-Azië

06 Juli 2014 - 29 Juli 2014

vakantie Nepal

Landen bezocht: