Veel bussen in Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Diana Beemster - WaarBenJij.nu Veel bussen in Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Diana Beemster - WaarBenJij.nu

Veel bussen in Thailand

Blijf op de hoogte en volg Diana

06 Juli 2015 | Thailand, Bangkok

Eergisteren werd ik in de ochtend opgehaald bij mijn hostel in Battambang, Cambodja, om naar Thailand te gaan. Het was maar 6u rijden, maar de reis zou 10u gaan duren. Ik werd opgehaald met een minibusje, waarna we nog een Amerikaans stel en en Duitse jongen oppikten. Met zijn 4en reden we naar de grens. We hadden gehoord dat het een enorme drukte was op de grens. Toen we echter aankwamen aan de Cambodjaanse kant, bleek dit alles mee te vallen. Er stond alleen een korte rij van een paar man. Hier waren we dan ook binnen een paar minuten doorheen. Daarna moesten we bijna een kilometer lopen met al onze spullen naar de Thaise kant van de grens. Eenmaal aangekomen zat het bomvol met wachtende mensen die er duidelijk al een hele tijd zaten in de bloedhitte. Omdat je je als toerist af en toe van de domme moet houden als dingen niet lopen zoals je wil, ging ik toch maar even aan een bewaker vragen waar wij als buitenlanders heen moesten. Hij verwees ons naar een trap naar boven. Hier moesten we door een deur heen, waarna we in een airco gekoelde ruimte kwamen, waar bijna niemand was. We kregen direct door 3 man zo'n immigratieformulier in ons hand gedrukt, die we rustig zittend konden invullen. Daarna mochten we naar voren lopen naar de visa-balies, die ze een voor een openden zodat niemand van ons hoefde te wachten, geweldig! We zouden een 15 dagen visum gratis aan de grens krijgen, maar ik had nog 21 dagen te besteden op mijn reis. Toen we naar beneden liepen, riepen de Amerikanen en Duitser van blijdschap dat zij een 30 dagen visum hadden gekregen. Helemaal blij keek ik in mijn paspoort, helaas had ik gewoon 15 dagen. Ik moet dus komende 2 weken nog ergens de grens over. Aan de andere kant van de grens werd ons verteld dat we nog wel een uur op de bus moesten wachten op een paar plastic kuipstoeltjes. Even geld en lunch gehaald en heel gezellig met de anderen zitten kletsen. De helf van onze groep ging ergens anders heen. Na een uur bleek echter alleen hun bus te gaan en werd ons verteld dat we nog een uur langer moesten wachten. Gelukkig kwam hij toen ook echt en bleek het zelfs een minibusje te zijn. De Amerikanen, ik en nog 2 Nederlandse meiden mochten hier instappen en er kwam nog behoorlijk veel vracht mee. Omdat we met zo een klein busje waren werden we na 4u rijden gelukkig bij de toeristische buurt in Bangkok afgezet ipv bij het busstation. Mijn hostel zat er om de hoek, dus dat was makkelijk. Blijkbaar is Bangkok een enorme feeststad, want toen ik in de middag het hostel inkwam lag de helft van het hostel te slapen. Ik had een kamer met airco geboekt, maar die zat opeens vol. Ik moest het dus doen met een paar fans verdeeld over de kamer. Ik had er maar snel een bij mijn bed gezet in de hoop dat die er 's avonds nog zou staan. Omdat er niet echt mensen in het hostel waren, ben ik maar in mijn eentje een rondje gaan lopen door de stad. Ik ben een aantal reisbureaus binnengestapt en heb bij het 3e reisbureau een goede deal kunnen bemachtigen: voor 80 euro met de 11u durende nachtbus naar Chang Mai, 2 overnachtingen in een hotel daar en een 3 daagse trekking inclusief overnachtingen, olifantrijden en raften. Oorspronkelijk vroeg ze hier 130euro voor, maar na een beetje onderhandelen en zeggen dat ik als backpacker dat echt niet kon betalen, was ze accoord met 80 euro. Toen ik daarna opzoek ging om wat te eten, zat er een Nederlands ogend meisje in haar eentje bij een straattentje te eten. Ik ben maar naar haar toegestapt, ze was inderdaad Nederlands, Tatjana. Ze was al 32, maar omdat ze genoeg had van haar werk, kwam het wel mooi uit om even te reizen. We hebben gezellig samen wat gegeten, door de stad gewandeld en daarna nog een biertje gedaan. Toen zij moe werd ben ik ook teruggegaan naar mijn hostel, waar een hele chille Zuid-Afrikaanse jongen, Pieter, met een biertje zat. Ik heb nog een tijd heel gezellig met hem zitten kletsen over Zuid-Afrika en criquet.
Ik heb het niet eens al te laat gemaakt, maar helaas waren alle fans in de kamer al gestolen door mijn roomies, dus werd het een heel zware en warme nacht. 's Ochtends werd ik drijvend in het zweet wakker. Ik moest om 11u uitchecken, terwijl ik pas om 18u opgepikt zou worden voor mijn bus naar Chang Mai. Eerst heb ik even alleen door de stad gelopen, totdat ik een tuktuk chauffeur tegenkwam die me voor minder dan $1 een paar uur rond wilde rijden. Bovendien was het zondag en was daardoor de entree voor alle tempels gratis. Ik besloot dit te doen en werd langs alle mooie plekken van Bangkok gebracht, een super gave toer! Na de toer bracht de man me echter niet terug, maar langs allemaal kledingmaakwinkels. De eerste winkels snapte ik niet wat hij wilde, maar hij bleef me elke keer naar nieuwe winkels brengen. Blijkbaar kreeg hij gratis benzine van hen, las ik iets in de winkels zou kopen. Aangezien ik dat niet vanplan was, heb ik hem maar gewoon de 1$ betaald en ben vanaf daar de laatste kilometer terug gelopen. Ik ben toch nog maar even terug gegaan naar mijn hostel voor een wc en wifi. Gelukkige was Pieter er ook, dus was het meteen gezellig. Na een uurtje moest ik echt weg om wat eten te halen en naar mijn bus toe te gaan. Voor minder dan een euro heb ik een goed Phad Thai gescoord, dat is een schaal noodles met groenten en een geweldig lekkere saus. Daarna maar naar mijn reisbureau.
Een half uur later kwam mijn pick-up, die blijkbaar te voet was. We liepen met wel 50 andere backpackers door de hele stad naar het busstation. Uiteindelijk moesten we daar opsplitsen naar verschillende bussen. Hopenlijk stond ik bij de goede bus, maar de anderen moesten ook naar Chang Mai, dus het leek er wel op.
Om 7u zaten we echt in de bus en reden we. Gelukkig viel ik al vrij snel in slaap en het leek ook al diep in de nacht toen we om 23u werden wakker gemaakt voor de laatste stop. Direct na de stop viel ik weer half in slaap en totdat we in Chang Mai waren om 4.45u heb ik redelijk kunnen slapen. Op het busstation in Chang Mai zou mijn pick-up staan voor mijn nieuwe hostel. Deze was er echter niet, maar er stonden wel 3 trucks om iedereen van de bus naar de binnenstad te brengen. Een chauffeur van een truck verzekerde mij dat mij pick-up in het stadscentrum zou staan. Ik ben dan ook maar met goede hoop ingestapt. In het stadscentrum was ook geen pick-up voor mij. Ik probeerde de chauffeur uit te leggen dat hij het nummer van mijn reisbureau moest bellen om te vragen waar ik moest zijn. Helaas begreep hij dit niet en werd ik met backpack en al terug in de truck gedwongen. Toen de laatste mensen van mijn teuck bij hun hostel werden afgezet, ben ik er ook naar uitgegaan. Ik heb mijn verhaal aan het hostelpersoneel verteld en zij probeerden direct mijn reisbureau te bellen, geen bereik.. ik moest het tussen 7 en 8u nog maar eens proberen. Gelukkig mocht ik deze paar uur bij hen in het hostel verblijven in een relaxte kamer met wifi.
Om half 8 kregen we eindelijk het reisbureau tepakken. Ze vertelden me welk hotel ik zat en ze zouden me binnen een half uur ophalen waar ik was. Helaas was dit niet het hotel met zwembad zoals beloofd, maar ik was allang blij dat iemand wist waar ik heen moest. Dit keer werd ik gelukkig wel opgepikt en naar het goed hostel gebracht. Hier ontmoette ik 2 Duitse broers, Andy en Alex, waarmee ik direct een rondje door de stad heb gelopen. We liepen langs een aantal mooie tempels. Verderop was een voormalig vrouwengevangenis. Deze was duidelijk niet open voor bezoekers, maar de deur naar de wachterstoren stond open. Mijn motto met reizen is altijd: 'ze zeggen het wel als het niet had gemogen'. Dus nadat ik de Duitsers had overgehaald klommen wij naar boven om de hele gevangenis te kunnen zien. Dit zag er nog best vet uit!
Na de wandeling gingen we terug naar het hostel, want we waren wel toe aan een middagdutje. Ook hebben we tockets geboekt voor Muay Thai Boxing in de avond. Om 6u zijn we dan ook snel wat gaan eten, om via een korte wandeling over de night market, bij de boxhal uit te komen. We kregen een avondvullend programma met jonge kinderen, vrouwen en mannen die aan Mauy Thai Boxing deden. Tussendoor was er ook nog een serie zwaardvechten en geblindoekt boxen. Mega vet om mee te maken. Op een paar spellen heb ik ook gewed tegen een Engelsman, waarmee ik nog wat geld heb verdiend. Toen hij ons overhaalde om na het boxen nog de stad in te gaan, konden we dat natuurlijk niet afslaan. We kwamen uit bij club Zoe, met geweldige muziek en een erg leuke mix tussen Thaise mensen en toeristen. We werden dan ook bevriend met een Thaise jongen die iets heet als 'nachtjapon'. Rond een uur of 1 moesten we echt richting huis, want morgen vroeg begint onze 3 daagse trekking door de jungle.

  • 06 Juli 2015 - 23:23

    Paul:

    Hoi Diana

    Wat is mauy Thai boxen?
    Is dat vrij boxen of zo iets?

    gr paul

  • 06 Juli 2015 - 23:59

    Ineke:

    Hoi Diana
    Thailand lijkt wat minder georganiseerd dan Vietnam, zo te lezen. Maar goed, uiteindelijk kom je er wel weer gelukkig. Veel plezier op je tracking !

  • 07 Juli 2015 - 02:02

    Diana:

    Muay Thai boxing is voor zover ik het gezien heb: heel veel trappen en wat slaan. Volgensmij scoor je punten op het bovenlichaam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diana

Nu op vakantie in nepal

Actief sinds 08 Juli 2014
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 12749

Voorgaande reizen:

04 Februari 2017 - 12 Februari 2017

Damus 1 in Argentinië

08 Juni 2015 - 25 Juli 2015

Zuid-Oost-Azië

06 Juli 2014 - 29 Juli 2014

vakantie Nepal

Landen bezocht: